Tips en inspiratie om gezonder en vitaler te leven.

Gezondheidssaldo vs alles-of-niets-denken

Hoe doorbreek je de gewoonte van perfectionistisch alles-of-niets-denken?

Je weet waarover ik het heb: je beslist vol enthousiasme om gezonder te eten, meer te bewegen, met meditatie te beginnen, het roken op te geven, 5 km te gaan lopen…Je gaat op onderzoek uit en ontwerpt het perfecte plan om in actie te komen, maar dan volgt ineens de eerste tegenslag. Je geweldige plannen beginnen te wankelen. De moed zinkt je in de schoenen en voor je het weet ben je weer terug bij af.

Daarom wil ik een van mijn favoriete gezondheidsconcepten introduceren om de perfectionistische alles-of-niets-aanpak te doorbreken: de GEZONDHEIDSSALDO MINDSET.

Ik wil dat je je gezondheidskeuzes gaat zien als een gezondheidssaldo, als geld op een bankrekening.

Positieve keuzes: INKOMSTEN voor je gezondheidssaldo

  • meer groenten eten
  • fysiek actief zijn
  • voldoende slaap krijgen
  • veel water drinken
  • het eten van magere eiwitbronnen
  • langzaam en mindful eten
  • het gebruik van positieve stressreductietechnieken
  • batch cooking en maaltijdplanning

Minder ideale keuzes: UITGAVEN die van je gezondheidssaldo afgaan (zonder deze als slecht te bestempelen)

  • het eten van zwaar bewerkt voedsel
  • een training missen
  • niet genoeg slaap krijgen
  • te veel tijd doorbrengen op sociale media in plaats van prioriteiten te stellen
  • 5 uur Netflix bingewatchen zonder te bewegen
  • te veel alcoholische dranken nuttigen aan het einde van de werkweek
  • afhaalmaaltijden als avondeten

Het is eigenlijk net als met je bankrekening. Af en toe een beetje geld uitgeven kan geen kwaad, zolang je niet overdrijft. Want als je rijk wilt worden, dan moet je natuurlijk meer verdienen dan je uitgeeft, en dit op een CONSEQUENTE manier!

Dit principe geldt ook voor onze gezondheid. Het is niet nodig om de hele tijd perfect te zijn (net zoals het onrealistisch is om nooit een cent uit te geven die je verdient). Je hoeft alleen maar consequent meer te sparen dan je uitgeeft om in goede financiële gezondheid te verkeren.

Als je 50 euro wilt uitgeven aan iets leuks voor jezelf  (d.w.z. eet een paar koekjes na het eten), ga er dan voor en doe het mindful en met plezier! Maar net als bij het uitgeven van 50 euro van je rekening aan een leuke ervaring of een nieuw hebbeding, betekent dit niet dat je je rekening van 500 euro of zelfs 5.000 euro moet leegplunderen (d.w.z. met al je gezonde gewoontes moet stoppen), alleen omdat je toch al aan je spaargeld hebt gezeten.

Wanneer je merkt dat je te veel uitgeeft, heb je twee mogelijkheden: ofwel bezuinigen, ofwel overuren maken om meer geld te verdienen (d.w.z. je meer inzetten voor andere positieve gewoontes die je gezondheid ondersteunen, zoals het inpakken van een gezonde lunch voor de volgende dag, of een wandeling na het dessert). Zo kun je gedurende de week een balans vinden, in plaats van te focussen op extremen, zoals absolute perfectie of totale mislukking.

Even enkele praktische voorbeelden:

  • Het is beter om slechts 2 of 3 koekjes te eten dan de hele doos.
  • Het is beter om 5-10 minuten rond het blok te lopen dan helemaal niet te gaan lopen.
  • Het is beter om 10 push-ups thuis te doen dan de sportschool volledig over te slaan.
  • Het is beter om na 3 afleveringen van je favoriete reeks te stoppen dan het hele seizoen in één keer te bekijken.
  • Het is beter om 15 minuten eerder naar bed te gaan, zelfs als je maar 6 uur per nacht slaapt.
  • Het is beter om elke week 1 gezonde maaltijd in te plannen, in plaats van geen.
  • Het is beter om een verpakte salade te kopen als extra bij je afhaaldiner dan dat je die dag helemaal geen groenten eet.
  • Het is beter om 1 minuut (of 30 seconden) te mediteren, of 3 diepe/kalmerende ademteugen te nemen) dan er helemaal geen tijd aan te besteden.
  • Het is beter om één keer te gaan lopen, of slechts één keer gewichten te tillen dan helemaal niets te doen.

Telkens wanneer je iets gezonds onderneemt, is dat een stap in de goede richting. Iedere stap is een handjevol munten die je in je gezondheidsspaarvarken gooit. Soms kun je er iets meer, soms iets minder in gooien, maar het punt is om uiteindelijk meer bij te dragen aan het gezondheidssaldo dan dat je uitgeeft. Vergeet niet dat al die kleine positieve keuzes op lange termijn ook daadwerkelijk OPLEVEREN. 

Een positiever gezondheidssaldo maakt de kans op welvaartsziektes kleiner en vergroot je weerstand tegen virussen en andere ziektekiemen.

Deze mindset kan je helpen om het ‘alles-of-niets’-denken te verruilen voor een evenwichtigere aanpak.

Hopelijk helpt deze tip, waar je ook bent op je eigen gezondheidsreis!



Hi, mijn naam is Falko, personal trainer bij The Flock.

Fijn dat je onze blog over gezonder en vitaler leven bezoekt! We doen er alles aan om jou elke dag weer te kunnen inspireren met nieuwe tips over sport, voeding en beweging.

Opmerking of een tip? Stuur ons gerust een berichtje!

The Flock: gezonder en vitaler leven
The Flock Wings
The Flock Menenstraat 515 8560 Wevelgem +32 494 98 42 58 advies@theflock.be