Tips en inspiratie om gezonder en vitaler te leven.

Deel 2 Afvallen: Afvallen is een leerproces

In mijn vorige blog heb ik het gehad over afvallen. Daarin heb ik uitgelegd dat je minder calorieën moet eten dan dat je verbruikt, om zo een negatieve energiebalans te creëren. Doe je dat niet, dan is afvallen niet mogelijk. In theorie is het dus allemaal erg simpel, maar in de praktijk ligt het helemaal anders.

Wanneer het op afvallen aankomt, wil iedereen zo snel mogelijk resultaat. Daarom gaan heel wat mensen op zoek naar OPLOSSINGEN, zoals een dieet of receptenboek, die ze kunnen gebruiken om ongewenste kilootjes kwijt te spelen.
Vaak zijn deze oplossingen goed voor bepaalde personen, maar dit wil niet zeggen dat ze ook voor jou werken. Niemand wil de tijd nemen om te leren wat hij/zij verkeerd doet en waarom zijn/haar eetpatroon slecht is. Als je niet weet waar het probleem zit, kun je ook niet weten of de gekozen oplossing (dieet of leefregels) voor je zal werken. 

Ik vraag mij altijd af waarom? Heb jij ooit resultaten geboekt zonder te weten wat je daadwerkelijk verkeerd doet of waar jouw fouten liggen? Wat is/zijn de oorza(a)k(en)?
Waarom zou dit als je wilt afvallen anders zijn? Je moet een leerproces door, “een geleidelijke verandering in attitude en gedrag ten gevolge van leren.”

Afvallen gebeurt met vallen en opstaan. Tijdens je leerproces kom je te weten wat er voor jou wel en niet werkt om de gewenste resultaten te behalen. Het is helemaal niet erg als je een dieet hebt gevolgd dat niet heeft gewerkt. Het is wel erg als je er niets van hebt opgestoken. Het is namelijk uit je fouten dat je het meeste leert. Je zult tot betere resultaten komen als je weet waarom je tot die resultaten komt. Daarvoor hoef je zeker niet alles te weten over voeding. 

Om af te vallen moet je jezelf en je gewoontes (die invloed hebben op de manier waarop je eet) beter leren kennen. Die zaken vragen tijd. Eigenlijk moet je hier de rest van je leven aandacht aan blijven besteden. Je leven zal er namelijk nooit helemaal hetzelfde blijven uitzien. Je krijgt kinderen (of ze verlaten het huis), je verandert van werk, je verhuist, je sociale gelegenheden veranderen, je werkrooster verandert,… Dit zijn allemaal oorzaken die je gewoontes doorbreken en de kans op een terugval vergroten. Het besef dat je gewoontes veranderen, komt vaak onopgemerkt of op het moment dat het resultaat op de weegschaal begint te veranderen. De eerste reactie hierop is dan nog vaak: “Twee kilo extra is niet zo erg. Die krijg ik er wel terug af”, maar twee kilo’s worden al gauw vier kilo’s en voor je het weet, blijf je er mee zitten.

Hoe pak je dit aan?

Jezelf leren kennen en je gewoontes veranderen zijn zaken die tijd vragen. Welke stappen kun je nemen om je hierbij te helpen?

  • Bewustwording: Wat eet ik allemaal? Maaltijdfrequentie? Waarom eet ik bepaalde zaken? Wat zijn mijn eetgewoontes? Heb ik vaak honger of goesting of eet ik uit gewoonte? Wat zorgt ervoor dat ik herval in oude gewoontes? Hoe reageert mijn omgeving, familie en vriendenkring op het feit dat ik wil afvallen? Wie zal er beïnvloed worden door mijn keuze? Welke zaken zullen hierdoor veranderen?  
  • Kennis: Waar zitten veel calorieën in? Hoeveel keer per dag moet ik eten? Welke zaken voeden mijn lichaam en welke vullen mijn lichaam? Waarom eet ik wanneer ik me verveel? Wat is het belang van een positieve omgeving op mijn lichaamsgewicht? Hoe kan ik nieuwe gewoontes implementeren?
  • Ervaring: Welke van de uitgeprobeerde zaken werken en welke werken niet? Hoeveel keer eten per dag is ideaal voor mij? Wat werkt er ter vervanging van eten als ik mij verveel? Wat doe ik zodat mijn omgeving mijn resultaat niet beïnvloedt? Zal ik mijn nieuwe gewoontes kunnen blijven volhouden? Voel ik mij beter?  Weet ik hoe ik mij zal herpakken als het even minder gaat?
  • Gevoel: Heb ik voldoende kennis/ervaring om de juiste keuzes te blijven maken in nieuwe omstandigheden, zodat nieuwe gewoontes niet worden verwaarloosd? Eet ik enkel nog als ik echt honger heb? Weet ik wat mijn lichaam nodig heeft om mij goed te voelen? Moet ik nog veel nadenken over mijn nieuwe gewoontes of zijn ze al geautomatiseerd?

Het doorlopen van deze stappen is volgens mij een goede manier om je op weg te helpen naar een gezonder eetpatroon. In mijn volgende blog gaan we hier dieper op in. Deze stappen helpen je ook als je gewoon gezonder wilt gaan eten. Ook al heb je je doel bereikt, toch zullen er in je leven altijd wel momenten zijn waarop je deze stappen nog eens zult moeten doorlopen. Alleen zal dat leerproces steeds sneller en makkelijker gaan, omdat je geleidelijk aan meer ervaring opdoet. Na een tijdje vergaar je niet langer extern informatie over je eetpatroon, maar wordt je je er intern bewust van. 

Het doel is om uiteindelijk een niveau van kennis en zelfbewustzijn te bereiken, waardoor je rustig en zelfverzekerd de juiste voedingskeuzes kunt maken, zonder dat je daarbij moet stressen of een spreadsheet nodig hebt om te beslissen wat je moet eten als ontbijt.

Wees lief voor jezelf

Wees lief voor jezelf wanneer je nog maar net start en zie het niet als een mislukking wanneer je gewicht niet meteen omlaag gaat.  Het is pas een mislukking als je het opgeeft. 
Leg jezelf niet te veel druk op. Wat zal er veranderen in je leven als je niet meteen je doel haalt? Niets! Alles blijft zoals het is. Je zit in een leerproces met vallen en opstaan. Iedereen kent wel iemand die al meerdere keren veel is afgevallen, maar altijd even snel terug is bijgekomen. Dat heet het jojo-effect.

Je kunt jezelf hierbij twee vragen stellen.

1. Wil deze persoon wel echt vermageren? Misschien voelt hij/zij zich wel goed in zijn/haar vel, maar komt de motivatie vooral van buitenaf (extern). Bijvoorbeeld door de dokter, vrouw/man, sociale druk (gezond lichaamsgewicht wordt maatschappelijk meer  aanvaard), opmerkingen uit zijn/haar omgeving,… Indien dit het geval is, moet er eerst een omschakeling van externe naar interne motivatie gebeuren.

2. Weet deze persoon waar hij/zij mee bezig is wanneer hij/zij afvalt? Mensen die frequent afvallen en terug bijkomen, volgen vaak gewoon een dieet (oplossing). Ze weten niet waarom ze bepaalde zaken doen. Ze veranderen hun gewoontes en gedrag zonder te weten of dit überhaupt één van de oorzaken is van hun overgewicht. Ze volgen gewoon wat hen is voorgeschreven. Het dieet dat ze volgen houden ze niet vol en wanneer ze hun doel bereikt hebben, gaan ze terug ‘normaal eten’, wat zoveel betekent als terugvallen op oude gewoontes en slecht gedrag. Het besef is er namelijk niet dat dit heeft gezorgd voor de overbodige kilo’s. 

Kijk dus niet naar hoe snel andere personen afvallen, maar kijk vooral naar jezelf. Jij moet weten waarmee je bezig bent en in welk deel van het proces je zit. Wanneer het niet meteen loopt als verwacht, betekent dit dat je jezelf zult moeten bijsturen. Zorg er altijd voor dat je weet waarom je bepaalde zaken doet of aan het uitproberen bent. Ga je een keer in tegen je eigen regels, dan wil dit niet zeggen dat alles om zeep is en alle energie voor niets was. Het is pas om zeep wanneer je je nieuwe gewoontes definitief opgeeft. 

Neem ook geen te grote stappen. Straf jezelf niet omdat je je de afgelopen maanden/jaren hebt laten gaan. Het heeft geen zin nu extra streng te zijn voor jezelf door één of ander streng crashdieet te volgen. Geloof mij, hoe stoer het ook klinkt of hoe gemotiveerd je ook bent, het zal niet werken.  Doe kleine aanpassingen waarvan jij denkt dat ze haalbaar zijn en die jij ziet zitten.

Conclusie

In theorie is afvallen niet zo moeilijk. Zorg voor een negatieve energiebalans en je valt af.  Velen onder ons hebben echter al ervaren dat het in de praktijk veel complexer is. Een grote fout die veel wordt gemaakt, is het zoeken naar een oplossing, in de vorm van een dieet of receptenboek, zonder te weten waarom je bepaalde zaken doet. Je zult volgens mij veel betere resultaten halen door zelf op zoek te gaan naar wat je verkeerd doet en naar wat voor jou werkt. Het kost je wat meer tijd en energie, maar het is zeker de moeite waard om hierin te investeren. Wanneer je gewicht, ondanks je inspanningen, niet meteen naar beneden gaat, weet dan dat dit onderdeel uitmaakt van het leerproces. Een slechte tussentijdse toets betekent nog geen slecht rapport. In mijn volgende blog gaan we dieper in op de aanpak om af te vallen.

Heb je vragen? Stel ze gerust. Ik help je graag verder.

Uw shepherd

Falko

Hi, mijn naam is Falko, personal trainer bij The Flock.

Fijn dat je onze blog over gezonder en vitaler leven bezoekt! We doen er alles aan om jou elke dag weer te kunnen inspireren met nieuwe tips over sport, voeding en beweging.

Opmerking of een tip? Stuur ons gerust een berichtje!

The Flock: gezonder en vitaler leven

Ready to join The Flock?

Fit & Health Club Wevelgem verandert van naam en krijgt vanaf 19 oktober 2020 een volledig nieuwe branding. Welkom op onze nieuwe website. Onze nieuwe

5 tips tegen een winterdip?

Heb je al eens gehoord van de winterdip of de seizoensgebonden affectieve stoornis? Het bestaat echt en het kan ook in andere seizoenen voorkomen. In

The Flock Wings
The Flock Menenstraat 515 8560 Wevelgem +32 494 98 42 58 advies@theflock.be