Tips en inspiratie om gezonder en vitaler te leven.

5 tips tegen een winterdip?

Heb je al eens gehoord van de winterdip of de seizoensgebonden affectieve stoornis? Het bestaat echt en het kan ook in andere seizoenen voorkomen. In deze blog leg ik uit wat het is en geef ik meteen ook 5 tips mee, zodat je er minder last van zult hebben.

Wat is een winterdip of een seizoensgebonden affectieve stoornis?

Het komt vaak voor bij de overgang naar een nieuw seizoen, vooral bij de overgang van de zomer naar de donkere herfst- en wintermaanden. De ene persoon heeft er meer last van dan de andere.

Wat veroorzaakt het?

Door de donkere dagen is er minder zonlicht waardoor je biologische klok verandert en depressieve gevoelens de kop kunnen opsteken.  De seizoensverandering en de verminderde hoeveelheid zonlicht kunnen leiden tot een lagere productie van serotonine.

Serotonine is een neurotransmitter die je gemoed beïnvloedt. Een tekort uit zich onder meer in het hebben van weinig energie, een gebrek aan motivatie en neerslachtige gevoelens.

Ook melatonine wordt beïnvloed door de seizoensverandering. Dit hormoon helpt je om in slaap te raken en zorgt ervoor dat je biologische klok juist blijft werken.

De seizoensverandering kan de productie van melatonine ontwrichten en je biologische klok verstoren, waardoor je te maken krijgt met slaapproblemen (en de negatieve gevolgen die hieraan gelinkt zijn).

Verder zijn er ook nog wat verschillen in symptomen tussen een winter- en zomerdip. In de winter heb je vaak last van overslapen, honger, gewichtstoename, minder energie, vermoeidheid,…
In de zomer komen volgende symptomen voor: slapeloosheid, weinig appetijt, gewichtsverlies, angst,…

5 zaken die je kan doen tegen een seizoensdip

Heb je veel last van bovenstaande symptomen, ga dan eerst eens langs bij je dokter. Het zal je meer duidelijkheid geven over wat er gaande is.

Wat kan je zelf doen tegen een seizoensdip?

  1. Zit zoveel mogelijk in het zonlicht.

In de kou buiten is dit niet zo gemakkelijk, maar alle beetjes helpen. Zelfs al is het bewolkt toch komen de zonnestralen er nog door.
Veel onderzoeken leggen ook een verband tussen vitamine D (afkomstig van de zon) en de gemoedstoestand. Hoe meer vitamine D, hoe beter je je voelt.

2. Beweeg zoveel je kunt.

De seizoensdip beïnvloedt je gelukshormonen (zoals serotonine). Als deze verlaagt zijn, kan bewegen dit terug verbeteren. Beweeg minimum 20 min. per dag en doe aan krachttraining, zodat je serotonineniveaus gaan stijgen.

3. Hou uw gordijnen zoveel mogelijk open.

Een simpele tip waaraan vaak niet wordt gedacht: laat zoveel mogelijk natuurlijk licht in je huis binnenvallen. Hou je gordijnen en zonnewering open gedurende de dag en probeer alles dat zonlicht tegenhoudt te verwijderen.

4. Probeer meer te slapen.

Het is nu de tijd om zo goed mogelijk te slapen. Slaap is superbelangrijk daarom enkele tips.

Zorg voor een afbouwroutine voor je gaat slapen. Wat je ook doet, het is belangrijk dat je afbouwroutine steeds op hetzelfde tijdstip start. Dit zorgt voor consistentie en helpt je een ritme op te bouwen, waardoor je gemakkelijker inslaapt.
Hou je kamer zo donker mogelijk. Een donkere kamer stimuleert de productie van natuurlijke melatonine. Zorg daarom dat je slaapkamer volledig donker is. Je kan hiervoor gebruik maken van raamverduistering.
Vermijd blauw licht (afkomstig van je gsm of andere schermen) in de uren voor je gaat slapen. Blauw licht zorgt voor een verminderde productie van melatonine. Dit zorgt voor een verstoorde en verminderde slaap.
Zet je gsm in nachtmodus. Indien je ’s avonds je laptop nog moet gebruiken, installeer je best een blauwlichtfilter zoals Flux. Deze filtert het blauw licht en geeft je scherm een natuurlijkere, roodachtige gloed, vergelijkbaar met kaarslicht.
Hou je kamer koel. Je lichaamstemperatuur daalt als je slaapt. Een koele kamer zal je lichaam helpen om af te koelen. Een kamer tussen de 12-18 graden is ideaal om in te slapen. Zet je slaapkamerraam open en leg je thermostaat af.

5. Hou je voeding zo zuiver mogelijk.

De herfst- en wintermaanden zijn al moeilijk door de vele feestdagen waarop je ongezonde dingen eet. Probeer bewerkte voeding zoveel mogelijk te vermijden. Bewerkte voeding kan ontstekingen in het lichaam veroorzaken, waardoor het moeilijker is om je goed te voelen.
Probeer daarom zoveel mogelijk groenten, fruit, vette vis, mager vlees, schaal- en schelpdieren, noten, … te eten.

Conclusie

Een winterdip bestaat echt en het kan je ook tijdens andere seizoenen beïnvloeden. Bij ernstige klachten neem je beter contact op met je dokter. Samengevat let je het best op volgende zaken:

  • Stel jezelf bloot aan zonlicht ook tijdens de koude wintermaanden
  • Beweeg voldoende
  • Zorg voor zoveel mogelijk licht in je huis
  • Slaap is een prioriteit
  • Eet zo onbewerkt mogelijk

Hi, mijn naam is Falko, personal trainer bij The Flock.

Fijn dat je onze blog over gezonder en vitaler leven bezoekt! We doen er alles aan om jou elke dag weer te kunnen inspireren met nieuwe tips over sport, voeding en beweging.

Opmerking of een tip? Stuur ons gerust een berichtje!

The Flock: gezonder en vitaler leven

Ready to join The Flock?

Fit & Health Club Wevelgem verandert van naam en krijgt vanaf 19 oktober 2020 een volledig nieuwe branding. Welkom op onze nieuwe website. Onze nieuwe

The Flock Wings
The Flock Menenstraat 515 8560 Wevelgem +32 494 98 42 58 advies@theflock.be