Tips en inspiratie om gezonder en vitaler te leven.

Deel 1 Afvallen: Wat moet ik doen om af te vallen?

Het nieuwe jaar staat weldra weer voor de deur. Ook in 2021 zal afvallen voor heel wat mensen opnieuw hoog op het lijstje van goede voornemens komen te staan. Hoewel dergelijk voornemen vaak uit esthetische overwegingen wordt gemaakt, zijn ook de voordelen van een gezond lichaamsgewicht niet te overzien. Nu het coronavirus wild om zich heen slaat, wordt dit helaas steeds opnieuw benadrukt. Bij besmetting sterven er namelijk minder mensen met een gezond lichaamsgewicht dan mensen met overgewicht.

Wanneer het op afvallen aankomt, zoekt iedereen het veel te ver. Mensen gaan op zoek naar een speciaal dieet, beginnen shakes te drinken of denken dat er voedingsgeheimen zijn waar niemand het over heeft. Natuurlijk spelen heel wat goeroes hier maar wat graag op in.

Bij afvallen telt er echter maar één regel: je CALORIE-INNAME moet LAGER zijn dan je CALORIEVERBRUIK.

Wat zijn calorieën?

Een calorie is een eenheid van energie. Energie krijgen we door te eten en halen we uit macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten).

1 gram koolhydraten en eiwitten staat gelijk aan 4 kcal (kilocalorie).

1 gram vetten staat gelijk aan 9 kcal.  

De calorie-inname bestaat uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Deze voorzien ons lichaam van energie, zodat we onze dagdagelijkse activiteiten kunnen verrichten.

Het calorieverbruik omvat alle lichamelijke processen die instaan voor onderhoud, voedselverwerking en fysieke activiteiten. Zelf heb je vooral invloed op dat laatste.

Wanneer je meer calorieën verbruikt dan je inneemt, zal je lichaam zijn energiereserves (zoals vet) aanspreken en zul je afvallen.

Eet je meer calorieën dan je verbruikt, dan kom je bij. In dat geval heb je energie over. Je lichaam slaat die extra energie op en breekt ze pas weer af in tijden van schaarste. In onze huidige maatschappij behoren tijden van schaarste echter tot het verleden. Ons lichaam hoeft zijn energiereserves nooit aan te spreken. Als je wil afvallen, moet je hier dus bewust mee bezig zijn en dit calorietekort zelf creëren.

Afvallen is in theorie vrij simpel, maar het probleem is: mensen vinden simpel maar niets; ze maken de dingen liever complex.

De moeilijkheid bij afvallen ligt vooral in het veranderen van je eigen eetgewoontes en minder in de manier van aanpakken.

Waarom diëten werken en ook weer niet

Welke dieet je ook kiest, ze werken allemaal. Elk dieet heeft als doel een calorietekort te creëren. Wanneer dit gebeurt, zul je afvallen en heeft het dieet dus effect! Heeft het geen effect, dan komt dat omdat je nog steeds te veel calorieën binnenkrijgt. Het verschil tussen de soorten diëten laat zich vooral merken in de manier van aanpakken.  

Het woord ‘dieet’ is afgeleid van het Griekse woord ‘diaitia’, wat ‘leefregel’ betekent. Een dieet legt je dus bepaalde leefregels op waaraan jij je moet houden. Afvallen hoeft niet altijd de reden te zijn. Je kunt ook een dieet volgen voor je gezondheid.

Wanneer je voor een dieet kiest, is het belangrijk dat de opgelegde regels goed bij je passen. Is dat niet het geval, dan wordt het heel moeilijk om het dieet vol te houden.

Ik raad je daarom aan geen voorgeschreven dieet te volgen. Je huidige eetpatroon werd namelijk gevormd door je levensstijl, omgeving en kennis over voeding. Wanneer je van vandaag op morgen alles omslaat, zal dit een grote invloed hebben op je leven. Drastische aanpassingen aan je eetpatroon hebben vaak een weerslag op je motivatie en volhoudingsvermogen. Een paar kleine aanpassingen aan je eetgewoontes kunnen je al helpen je calorie-inname te reduceren.

Ik verkies om eerst te kijken naar je huidige eetpatroon en dit daarna aan te passen met oog op jouw persoonlijke doelstelling. Het is belangrijk om je bewust te worden van je eetgewoontes, zodat je hieruit kunt leren. Zo kun je zelf een set van leefregels bepalen, die jouw calorie-inname terugdringen. Uiteindelijk weet er niemand beter dan jijzelf welke leefregels bij jou passen en welke jij kunt volhouden!

5 methodes die je kunt toepassen om minder calorieën te eten!

  1. Eet trager. Het duurt 15 min. vooraleer het verzadigingsgevoel in werking treedt. Wanneer je te snel eet, heb je vaak de neiging je te overeten, waardoor je opnieuw te veel calorieën binnenkrijgt.
  2. Frisdrank. Probeer dit te vermijden. Frisdrank zit vol suiker en bevat enorm veel calorieën. Het zorgt niet voor een verzadigingsgevoel en bevat ook geen voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Daardoor spreken we van het drinken van lege calorieën. Water is een beter alternatief.
  3. Eet minder sauzen en dressings. Zelfs kleine hoeveelheden bevatten veel calorieën, die amper zorgen voor verzadiging. Vaak onderschatten mensen ook hoeveel ze er van eten.
  4. Eet veel groenten. Ze zijn supergezond en bevatten weinig calorieën. Daarom is het belangrijk dat groenten altijd het grootste deel van je maaltijd uitmaken. Bepaal je portie vlees/vis en koolhydraten, en vul de rest aan met groenten. Heb je daarna nog steeds honger? Eet dan een extra portie groenten.
  5. Kleinere borden. Door de jaren heen zijn de borden waaruit we eten steeds groter geworden. Onbewust eten we hierdoor ook meer.  Een kleiner bord zorgt voor een snellere verzadiging. Eten uit een rood bord zou hier ook bij helpen.

Conclusie

In theorie is afvallen heel simpel. Je moet minder calorieën innemen dan je verbruikt, anders is het onmogelijk om gewicht te verliezen. Het is niet nodig om hiervoor een voorgeschreven dieet te volgen. Alle bestaande diëten zijn methodes om de calorie-inname te verminderen. Het is belangrijk dat je een methode kiest die bij jouw levensstijl en mindset past. Bepaal zelf regels die zorgen voor een verminderde inname van calorieën. Natuurlijk is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. In de praktijk is afvallen heel moeilijk. Het is een LEERPROCES, waarin je verschillende stappen moet doorlopen. Over dit leerproces zal ik je meer uitleg geven in een volgende blog.

Wil je coaching om je te helpen afvallen? Ik help je graag.

Uw shepherd,

Falko

Hi, mijn naam is Falko, personal trainer bij The Flock.

Fijn dat je onze blog over gezonder en vitaler leven bezoekt! We doen er alles aan om jou elke dag weer te kunnen inspireren met nieuwe tips over sport, voeding en beweging.

Opmerking of een tip? Stuur ons gerust een berichtje!

The Flock: gezonder en vitaler leven

Ready to join The Flock?

Fit & Health Club Wevelgem verandert van naam en krijgt vanaf 19 oktober 2020 een volledig nieuwe branding. Welkom op onze nieuwe website. Onze nieuwe

The Flock Wings
The Flock Menenstraat 515 8560 Wevelgem +32 494 98 42 58 advies@theflock.be